Prowadzenie działalności organizacji pozarządowej wiążę się z wieloma obowiązkami wynikającymi z przepisów powszechnie obowiązujących. Ważne aby członkowie zarządu zdawali sobie sprawę z wszystkich obowiązków, tak aby móc planować pracę organizacji (a zwłaszcza walne zebranie, spotkania zarządu) w sprzężeniu z formalnymi obowiązkami.
Najważniejszymi cyklicznymi obowiązkami sprawozdawczymi są:
- coroczne sprawozdanie finansowe,
- coroczne sprawozdanie merytoryczne,
- coroczna deklaracja podatkowa CIT,
Ponadto należy wspomnieć o dodatkowych sprawozdaniach wynikających z charakteru działalności organizacji pozarządowej. Będą to sprawozdanie do GUS, Inwentaryzacja (mająca miejsce, gdy organizacja przyjmuje lub dokonuje płatności gotówką – co roku; posiada ruchomości – co dwa lata, posiada majątek trwały – co cztery lata).
Czasem na etapie tworzenia organizacji ojcowie-założyciele mogli zdecydować o dodatkowych, dyktowanych wewnętrznym statutem, obowiązkach członków zarządu. Częstym rozwiązaniem obecnym w organizacjach jest coroczne sprawozdanie zarządu z działań organizacji przed walnym zgromadzeniem (w stowarzyszeniach) lub przed radą fundacji.