Tylko w tym roku ponad cztery miliony Polaków założyło profil zaufany. Panująca pandemia oczywiście przyspieszyła ten proces. Jednak stały i sukcesywny wzrost zainteresowania e-usługami z których korzystają nie tylko zwykli użytkownicy, ale i organizacje pozarządowe zaczął się wcześniej. Więcej na temat sukcesu Profilu Zaufanego w nowym felietonie dla Aktywiusz.pl opowie Łukasz Musiatowicz.
Ostatni czas a zwłaszcza ostatnie miesiące to wyraźny wzrost zainteresowania e-usługami w społeczeństwie. Na podstawie zestawień danych, tylko w listopadzie, porównując z listopadem 2019 r. – Polacy pięć razy częściej niż rok temu wnioskowali online o odpisy aktów stanu cywilnego, cztery razy częściej korzystali z e-meldunku, także cztery razy częściej zgłaszali przez Internet narodziny dziecka, wysłali online trzy razy więcej pism ogólnych i dwa razy więcej wniosków o dowód osobisty. Jest to niewątpliwie historyczny rekord oraz duży sukces Ministerstwa Cyfryzacji, które dzięki rosnącemu zainteresowaniu e-usługami zgromadziło 8.6 miliona Polaków.
Jak…❓Uszyć maseczkę, zrobić płyn antybakteryjny, złożyć bon turystyczny i … założyć profil zaufany? Tego w tym roku Polacy szukali w internecie!🔎 Przychodzimy z pomocą!
Mamy instruktaż 👉https://t.co/duiVRxacSB #ePolakpotrafi
P.s. Jak szybko schudnąć – na 8. miejscu! 😎 pic.twitter.com/vjshP6I0Ie
Profil zaufany jest niezbędny, by móc korzystać z e-administracji. Jest to przypisany do naszego numeru PESEL zbiór danych o nas samych. To dzięki niemu potwierdzamy swoją tożsamość w kontaktach z e-administracją. Tak jak podczas wizyty w tradycyjnym urzędzie – aby urzędnik miał pewność, że my to my – musimy wylegitymować się dowodem osobistym, tak w Internecie „legitymujemy się” właśnie profilem zaufanym.
Profil zaufany (PZ) jest niezbędny, by móc korzystać z e-administracji. Dzięki niemu potwierdzamy swoją tożsamość w internecie. 📲 Z PZ korzysta już ponad 8,6 mln Polaków. A czy Ty masz już swój profil zaufany?
Jeśli nie, załóż go już dziś👉https://t.co/5ZJO0uNrGL #ePolakpotrafi pic.twitter.com/GfGx8t1WP8
Od 2011 r. jest z nami Profil zaufany, wraz z jego rozwojem rosła liczba uczestników z niego korzystających. Do 2016 r. korzystało z niego ok. 400 tysięcy osób. W większości byli to urzędnicy. Do 1 stycznia 2018 r. z PZ korzystało 1 324 438. Od tego czasu obserwujemy stały i dynamiczny wzrost zainteresowania e-administracją. O tym, że 2020 r. będzie rekordowy wiedzieliśmy jeszcze przed wybuchem pandemii. W styczniu do końca marca tego roku przybyło 1 216 017 nowych właścicieli profilu zaufanego.
📨Rewolucja ws. #eDoreczenia. #Sejm zakończył parlamentarne prace nad ustawą o doręczeniach elektronicznych💻. Do minimum zostanie ograniczona korespondencja papierowa z urzędami. Usługa doręczenia elektronicznego będzie dobrowolna i darmowa. Teraz ustawa trafi do @prezydentpl. pic.twitter.com/1EPIxTaQo0
— Sejm RP🇵🇱 (@KancelariaSejmu) November 18, 2020
,,Pandemia oczywiście przyspieszyła pewne procesy. Jednak stały i sukcesywny wzrost zainteresowania e-usługami zaczął się wcześniej. Ciężko na to pracowaliśmy i robimy to nadal. Nieustannie – i jak widać skutecznie – przekonujemy Polaków, że warto korzystać z naszych rozwiązań ‘’– mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Po założeniu profilu zaufanego i zalogowaniu się na platformę ePUAP, można także założyć profil dla swojej organizacji pozarządowej. Jeśli jesteśmy w zarządzie organizacji, mamy uprawnienia do podpisywania dokumentów w jej imieniu, to warto założyć także profil tej organizacji. Wtedy w jednym miejscu będziemy mieli zgromadzone wszystkie dokumenty podpisane i wysłane elektronicznie w imieniu NGO. Dzięki tej możliwości zarządzanie organizacjami staje się jeszcze prostsze.
Polska z najliczniejszymi inicjatywami na @CodeWeekPL #Codeweek #UczymyDzieciProgramować @NASK_pl @MC_GOV_PL @gzajaczkowski https://t.co/KLPLGLrOhE
— Sztuczna Inteligencja (@si_org_pl) October 26, 2020
Posiadanie profilu zaufanego daje możliwość jak już powyżej wspominałem, podpisywania i wysyłania dokumentów elektronicznie w imieniu organizacji pozarządowej, np. przez członka zarządu. Przydaje się to chociażby wtedy, gdy trzeba szybko zgłosić zbiórkę publiczną, a następnie ją rozliczyć. Możliwość elektronicznej rejestracji i rozliczenia zbiórki wprowadzono w lipcu 2014 roku ustawą o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Inną możliwością jest wysłanie do KRS sprawozdania finansowego organizacji (dotyczy to tych NGO, które prowadzą działalność gospodarczą).
W tych trudnych dniach rząd wspiera w sposób szczególny, również finansowo, lekarzy i cały personel medyczny walczący z koronawirusem. Od dziś podnosimy Ich wynagrodzenia o 100%. Nikt nie zasługuje na to bardziej, niż Oni. Dziękujemy za Wasze poświęcenie.
— Mateusz Morawiecki (@MorawieckiM) November 1, 2020
🚑🏥👏 https://t.co/ARqQKCKArx
Po 2019 roku organizacje pozarządowe przeszły elektroniczna rewolucja, związana z powszechnym obowiązkiem składania sprawozdań finansowych. Warto zawczasu pomyśleć o założeniu profilu zaufanego, gdyż z całą pewnością ułatwić on może znacznie funkcjonowanie organizacji pozarządowych.
Łukasz Musiatowicz
Fot. Screen YT/Cyfryzacja KPRM
Źródła:
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.