Bez kategorii

Bezpieczne przechowywanie danych – podstawowe zasady

icon
icon
3 minut
Udostępnij

Każda organizacja powinna wdrożyć zasady przechowywania danych zgodne z RODO. Dla każdej z organizacji będą one różne w zależności od ilości przetwarzanych danych, sposobu ich gromadzenia oraz nośników na których są one gromadzone i przechowywane.

Bądź na bieżąco z RODO!

Pobierz nasz darmowy ePoradnik RODO dla NGO.

 Poradnik zawiera między innymi:

  • Wzór zgody na przetwarzanie danych osobowych
  • Wzór upoważnienia do przetwarzania danych osobowych
  • Wzór klauzuli informacyjnej
  • Rejestr czynności przetwarzania danych osobowych

Można wyróżnić kilka podstawowych zasad w tym zakresie, którymi powinny kierować się organizacje:

1. Organizacja powinna określić obszar przetwarzania i  przechowywania danych.  Będą to budynki, pomieszczenia i części pomieszczeń. Organizacja powinna stworzyć „Wykaz budynków, pomieszczeń lub części pomieszczeń tworzących obszar, w których przetwarzane są i przechowane dane osobowe. Taki wykaz może być jednym z elementów Polityki Ochrony Danych Osobowych w organizacji.       

2. Jeśli dane osobowe przetwarzane są i przechowywane w systemach informatycznych należy zastosować następujące zasady ich przechowywania, w tym zasady bezpieczeństwa:

  • Metodę i częstotliwość tworzenia kopii bezpieczeństwa,
  • Na jakich nośnikach mają być tworzone kopie bezpieczeństwa np. płyta CD
  • Okres tworzenia kopii bezpieczeństwa w cyklach np. w każdym dniu roboczym w tygodniu po skończonej pracy
  • określenie czasowej weryfikacji wykonanych kopii bezpieczeństwa.
  • określenie pozbawiania zapisu starych płyt po czasie ustania ich użyteczności.

3. Należy określić sposób i czas przechowywania nośników informacji, w tym kopii informatycznych oraz wydruków:

  • Ze względów bezpieczeństwa nośniki informacji, w tym również kopie informatyczne i wydruki winny być przechowywane w dwóch niezależnych od siebie miejscach.
  • Nośniki informacji, w tym również kopie informatyczne i wydruki winny znajdować się w zamykanych szafach z dostępem tylko dla osób upoważnionych.
  • Nośniki informacji, w tym również kopie informatyczne i wydruki winny być przechowywane w zabezpieczonym pomieszczeniu z dostępem tylko dla osób upoważnionych.

4. Organizacja powinna określić sposób działania po ustaniu określonego czasu przechowywania nośników informacji, w tym kopii informatycznych i wydruków:

  • organizacja zobowiązana jest do trwałego usunięcia danych z nośników informacji, w tym kopii informatycznych i wydruków po czasie ich przechowywania.
  • Wydruki na których znajdują się dane osobowe winny być zniszczone w sposób uniemożliwiający ich odczyt.
  • Nośniki informacji, w tym kopie informatyczne winny być pozbawione zapisu lub w przypadku nie możności usunięcia danych zniszczone w sposób uniemożliwiający odczyt.

5. Organizacja powinna określić sposób postępowania w przypadku przekazania nośników informacji w celu naprawy:

  • W przypadku przekazania nośników informacji w celu ich naprawy organizacja zobowiązana jest do takiego usunięcia danych aby uniemożliwić odczytanie danych przez osoby nieupoważnione.
  • W przypadku niemożności usunięcia danych z nośników informacji naprawę można dokonać tylko w obecności osoby upoważnionej przez organizację.

Zobacz inne nasze wskazówki, które pomogą Ci sprawdzić, czy Twoja organizacja przestrzega RODO: 

• Sprawdź stronę internetową Twojej organizacji

• Mailing zgodny z prawem

• Deklaracje członkowskie

• Zbieranie danych podczas wydarzeń


Dagmara Knaga – reprezentuje Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. ks. Piotra Skargi

Czy stowarzyszenie można zlikwidować poprzez uchwałę o samorozwiązaniu?

nie
tak, jeśli w statucie stowarzyszenia widnieje odpowiedni zapis o sposobie jego rozwiązania
stowarzyszenie może być rozwiązane jedynie przez sąd
Loading ... Loading ...

Zobacz także

Aktualności

Jak zrzeszają się polskie organizacje? cz. III

Aktualności

Reduta Dobrego Imienia prostuje fake newsy [NGO FACT-CHECK]