Bez kategorii

Bezpieczne przechowywanie danych – podstawowe zasady

icon
icon
3 minut
Udostępnij

Każda organizacja powinna wdrożyć zasady przechowywania danych zgodne z RODO. Dla każdej z organizacji będą one różne w zależności od ilości przetwarzanych danych, sposobu ich gromadzenia oraz nośników na których są one gromadzone i przechowywane.

Bądź na bieżąco z RODO!

Pobierz nasz darmowy ePoradnik RODO dla NGO.

 Poradnik zawiera między innymi:

  • Wzór zgody na przetwarzanie danych osobowych
  • Wzór upoważnienia do przetwarzania danych osobowych
  • Wzór klauzuli informacyjnej
  • Rejestr czynności przetwarzania danych osobowych

Można wyróżnić kilka podstawowych zasad w tym zakresie, którymi powinny kierować się organizacje:

1. Organizacja powinna określić obszar przetwarzania i  przechowywania danych.  Będą to budynki, pomieszczenia i części pomieszczeń. Organizacja powinna stworzyć „Wykaz budynków, pomieszczeń lub części pomieszczeń tworzących obszar, w których przetwarzane są i przechowane dane osobowe. Taki wykaz może być jednym z elementów Polityki Ochrony Danych Osobowych w organizacji.       

2. Jeśli dane osobowe przetwarzane są i przechowywane w systemach informatycznych należy zastosować następujące zasady ich przechowywania, w tym zasady bezpieczeństwa:

  • Metodę i częstotliwość tworzenia kopii bezpieczeństwa,
  • Na jakich nośnikach mają być tworzone kopie bezpieczeństwa np. płyta CD
  • Okres tworzenia kopii bezpieczeństwa w cyklach np. w każdym dniu roboczym w tygodniu po skończonej pracy
  • określenie czasowej weryfikacji wykonanych kopii bezpieczeństwa.
  • określenie pozbawiania zapisu starych płyt po czasie ustania ich użyteczności.

3. Należy określić sposób i czas przechowywania nośników informacji, w tym kopii informatycznych oraz wydruków:

  • Ze względów bezpieczeństwa nośniki informacji, w tym również kopie informatyczne i wydruki winny być przechowywane w dwóch niezależnych od siebie miejscach.
  • Nośniki informacji, w tym również kopie informatyczne i wydruki winny znajdować się w zamykanych szafach z dostępem tylko dla osób upoważnionych.
  • Nośniki informacji, w tym również kopie informatyczne i wydruki winny być przechowywane w zabezpieczonym pomieszczeniu z dostępem tylko dla osób upoważnionych.

4. Organizacja powinna określić sposób działania po ustaniu określonego czasu przechowywania nośników informacji, w tym kopii informatycznych i wydruków:

  • organizacja zobowiązana jest do trwałego usunięcia danych z nośników informacji, w tym kopii informatycznych i wydruków po czasie ich przechowywania.
  • Wydruki na których znajdują się dane osobowe winny być zniszczone w sposób uniemożliwiający ich odczyt.
  • Nośniki informacji, w tym kopie informatyczne winny być pozbawione zapisu lub w przypadku nie możności usunięcia danych zniszczone w sposób uniemożliwiający odczyt.

5. Organizacja powinna określić sposób postępowania w przypadku przekazania nośników informacji w celu naprawy:

  • W przypadku przekazania nośników informacji w celu ich naprawy organizacja zobowiązana jest do takiego usunięcia danych aby uniemożliwić odczytanie danych przez osoby nieupoważnione.
  • W przypadku niemożności usunięcia danych z nośników informacji naprawę można dokonać tylko w obecności osoby upoważnionej przez organizację.

Zobacz inne nasze wskazówki, które pomogą Ci sprawdzić, czy Twoja organizacja przestrzega RODO: 

• Sprawdź stronę internetową Twojej organizacji

• Mailing zgodny z prawem

• Deklaracje członkowskie

• Zbieranie danych podczas wydarzeń


Dagmara Knaga – reprezentuje Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. ks. Piotra Skargi

Czy stowarzyszenie można zlikwidować poprzez uchwałę o samorozwiązaniu?

nie
tak, jeśli w statucie stowarzyszenia widnieje odpowiedni zapis o sposobie jego rozwiązania
stowarzyszenie może być rozwiązane jedynie przez sąd
Loading ... Loading ...

Zobacz także

Aktualności

Jak zrzeszają się polskie organizacje? cz. I

Aktualności

Kompendium wiedzy o wolontariacie – co musisz wiedzieć?