Podstawą prawną do wykorzystywania instytucji regrantingu wśród organów władzy państwowej jest nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z 2010 r.1. Konkretnie chodzi o zapis artykułu 16a, który pozwala operatorowi projektu zlecić realizację całości zadania publicznego na zewnątrz2. Wiążę się to jednak z szeregiem ograniczeń, do którego można zaliczyć tryb i zasady wyboru realizatora projektu, informacje publiczną o wyborze realizatora projektu, a także zobowiązanie organu władzy publicznej do przekazania środków finansowych realizatorowi projektu w terminie nie dłuższym niż czternaście dni, liczone od dnia zawarcia umowy3. Natomiast zgodnie z art. 17 niniejszej ustawy organ administracji publicznej ma prawo do dokonywania kontroli i oceny realizacji procesu regrantingowego. Ocenie podlegają efektywność, rzetelność, jakość realizacji zadania, razem z prawidłowością wykorzystania środków oraz prowadzona przez realizatora dokumentacja4.
Mechanizm regrantingu cieszy się powodzeniem zarówno wśród instytucji publicznych jak prywatnych na całym świecie. W Polsce z pierwszymi przypadkami regrantingu mieliśmy do czynienia przy okazji organizacji pozarządowych, których działalność oscylowała wokół aktywności obywatelskiej. Były to między innymi Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności oraz Fundacja Batorego. Regranting coraz częściej jest wykorzystywany przez różne instytucje publiczne oraz organizacje pozarządowe, w tym w niektórych konkursach organizowanych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych5, w konkursach opartych o środki mające swoje źródło w tzw. funduszach norweskich i funduszach szwajcarskich, a także w rządowym pro-gramie Funduszu Inicjatyw Obywatelskich (FIO, NOWEFIO). Regranting jako narzędzie w największej skali jest stosowany w inicjatywie Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, która jest realizowana za sprawą Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce – Programie grantowym pod nazwą: „Działaj Lokalnie”6. Poza powyższymi przykładami regranting jest wykorzystywany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży, Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, Pracownię Badań Innowacji Społecznych „STOCZNIA”, Fundację Akademia Organizacji Obywatelskich, Fundację Edukacja dla Demokracji, Fundację Wolność i Demokracja, Fundację im. Stefana Batorego, Sigrid Rausing Trust, a także Open Society Fundation.
Jak zauważają eksperci z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, która jest w dużej mierze odpowiedzialna, za rozpropagowanie idei regrantingu wśród przedstawicieli samorządu terytorialnego, niewątpliwymi korzyściami z tego rozwiązania zarządzania konkursami społecznymi są:
• Zmniejszenie względem samorządu obciążeń organizacyjnych i ludzkich związanych z przeprowadzeniem otwartych konkursów ofert, monitorowaniem i rozliczeniem wykorzystania przyznanych dotacji;
• Skuteczniejsze dotarcie z ofertą konkursów do różnych organizacji i środowisk;
• Lepsza jakość ofert składanych w konkursach;
• Pomnożenie środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych dzięki potencjalnemu wkładowi ze strony operatora i grantobiorców;
• Efektywniejsze wykorzystanie środków przeznaczonych na zlecanie zadań publicznych;
• Budowanie dobrego wizerunku samorządu terytorialnego wśród obywateli;
• Lepsze dostosowanie warunków konkursu do specyfiki działania lokalnych organizacji;
• Prostsze procedury ubiegania się o dotacje i ich wykorzystania, a zatem łatwiejszy dostęp do środków;
• Większe wsparcie przy składaniu ofert i rozliczaniu przyznanych dotacji oraz przy realizacji dofinansowanych projektów;
• Większa pula środków przeznaczonych na dotacje;
• Więcej środków przeznaczonych na projekty realizowane w społeczności lokalnej;
• Więcej dobrych projektów służących mieszkańcom;
• Projekty w nowych obszarach, dotychczas nieobjętych otwartymi konkursami ofert;
• Silny lokalny operator, który może przyciągać dodatkowe środki zewnętrzne.7
Czym jest regranting?, [dostęp: 03.09.2021 r.].
Powyższy tekst opublikowany został we współpracy z Ośrodkiem Analiz Cegielskiego.
autor: Dominik Zdebik
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.