Statut jest najważniejszym dokumentem stowarzyszenia, jak pisałem we wcześniejszym artykule pełni funkcje swoistej konstytucji oraz mapy drogowej dla NGO. To dzięki statutowi członkowie stowarzyszenia wiedzą w jaki sposób ono funkcjonuje, a także jakie są jego cele. Myśląc o założeniu swojej własnej organizacji trzeba wiedzieć, z czego taki dokument powinien się składać.
To w jaki sposób powinien wyglądać statut, podobnie jak zdecydowana większość pozostałych najważniejszych aspektów funkcjonowania stowarzyszenia, zostało opisane w Ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.
Enumeratywnie wymienionymi informacjami, które muszą się znaleźć w statucie stowarzyszenia są:
Ponadto statut jest miejscem, w którym powinny znaleźć się informacje dotyczące ewentualnej możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez organizację, a także opis jednostek terenowych stowarzyszenia.
Ustawa – jak to ustawa – jest pełna języka prawnego, który nie zawsze jest zrozumiały. Dlatego warto sobie wyjaśnić parę dodatkowych spraw.
Jeżeli w ustawie piszę, że w statucie należy wpisać siedzibę stowarzyszenia, to ustawodawcy nie chodziło o konkretny adres, tzn. ulicę oraz numer nieruchomości i numer klatki. W zupełności wystarczy, jeżeli twórcy statutu napiszą nazwę miejscowości, w której organizacja funkcjonuję.
Tutaj należy się zatrzymać i sprostować, że inaczej sytuacja wygląda w przypadku wniosku do sądu rejestrowego, w którym należy już wskazać dokładny adres siedziby stowarzyszenia. Pod adresem rejestrowym nie musi być prowadzona działalność organizacji, tam mogą być przechowywane dokumenty organizacji. Nie ma potrzeby, aby w statucie wpisywać pełny, dokładny adres tej siedziby. Jest to mało praktyczne rozwiązanie, ponieważ jeśli zmieni się adres siedziby organizacji, trzeba będzie też zmienić jej statut.
Ważna jest także kwestia informacji o członkach stowarzyszenia, które muszą być zawarte w statucie. Mówiąc definicjami, stowarzyszenie to grupa osób zebranych wokół wspólnego celu. Natomiast ci ludzie to członkowie stowarzyszenia. W statucie stowarzyszenia muszą być zapisane informacje o: rodzajach członków stowarzyszenia (np.: zwyczajni, wspierający i honorowi), sposobie nabywania członkostwa, obowiązkach i prawach członków, a także przyczynach utraty członkostwa i procedury, w której utrata członkostwa jest osiągana.
źródło:
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19890200104
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.
Brak wydarzeń.