Komunikaty

Ważna wiadomość dla NGO – KRS tylko online

icon
icon
2 minut
Udostępnij
Źródło: freepik.com

Przychodzimy z ważną informacją dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność gospodarczą. Od dziś, tj. 1 lipca 2021 wszelkie działania związane z rejestracją do Krajowego Rejestru Sądowego odbywać się będą za pomocą systemu elektronicznego. W ten sposób przebiegać będzie cała procedura – od początku do końca. Oznacza to, że wszelkie dokumenty poza wnioskiem o wpis, takie jak statut, oświadczenia członków zarządu również wgrywane będą do systemu.

Dla kogo eKRS?

Jak podano na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości nowy system będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych podmiotów. Jednakże ze światka NGO tylko organizacje prowadzące działalność gospodarczą, mają obowiązek korzystania z nowego rozwiązania. Dla podmiotów z rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych oraz fundacji zmiany wprowadzone po nowelizacji ustawy z 20 sierpnia 1997 r. są fakultatywne. Oznacza to, że wymienione podmioty nadal mają możliwość składania dokumentów „tradycyjnie”, w formie papierowej. 

Co istotne nowelizacja obejmuje zarówno podmioty, które rejestrowały się w KRS przez 1 lipca 2021 roku, jak i te które zarejestrują się po tej dacie. Dla ułatwienia, w eKRS znajdą się instrukcje i podręcznik ze wskazówkami jak poruszać się w systemie, co powinno wykluczyć potencjalne trudności. 

Co wniesie nowelizacja?

Na ministerialnej stronie pojawiła się informacja, iż możliwe będzie składanie wniosku drogą elektroniczną jak i dokonywanie zmian w widniejących już w systemie wpisach. Ponadto ułatwione będzie wyszukiwanie poszczególnych podmiotów w bazie KRS – zarówno przy użyciu numeru KRS jak i po nazwie podmiotu. Wszystko wprowadzane będzie do systemu za pomocą urzędowego formularza. Co więcej nie będzie konieczności zakładania specjalnych, dedykowanych ku temu kont – aby złożyć nowy dokument wystarczy posiadanie ważnego podpisu kwalifikowanego, którym taki dokument będzie trzeba uwierzytelnić.

Warto jednak zastanowić się nad korzyściami jakie płyną z nowelizacji ustawy, tym samym zachęcając do korzystania z nowego systemu. Bowiem digitalizacja całego procesu rejestracji ma nie tylko go usprawnić, ale także wykluczyć potencjalne błędy, które pojawiały się w klasycznym postępowaniu. Po wybraniu konkretnego rodzaju dokumentu, na ekranie ukażą się konieczne do wypełnienia rubryki. 

Jedynym minusem całego przedsięwzięcia mogą być problemy czysto techniczne, tj. nie wszystkie organizacje mogą posiadać odpowiednie kompetencje, aby płynnie przejść przez proces digitalizacji. Dobrym pomysłem byłoby wcześniejsze udostępnienie tutoriali. Obecny pomysł z wyświetlaniem instrukcji dopiero po otwarciu systemu może przysporzyć sporo zamieszania i dezorientacji.

Źródło: Elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowegostrona eKRSPrzedsiębiorcy obowiązkowo, fundacje dobrowolnie. Wpisy do KRS elektronicznie. Nowość od 1 lipca

Czy stowarzyszenie można zlikwidować poprzez uchwałę o samorozwiązaniu?

nie
tak, jeśli w statucie stowarzyszenia widnieje odpowiedni zapis o sposobie jego rozwiązania
stowarzyszenie może być rozwiązane jedynie przez sąd
Loading ... Loading ...

Zobacz także

Subscribe to our newsletter