Minister Finansów, Funduszy
i Polityki Regionalnej
Szanowny Panie Ministrze,
z niepokojem przyjęliśmy informację, że w Krajowym Planie Odbudowy całkowicie zabrakło wsparcia dla działań przyspieszających proces deinstytucjonalizacji usług społecznych w Polsce. Tymczasem pandemia COVID-19 uwydatniła pilną potrzebę wdrożenia i przeprowadzenia procesu rozwoju usług świadczonych w rodzinie, miejscu zamieszkania, sąsiedztwie oraz stopniowego wygaszania instytucji całodobowych. Osoby przebywające w takich instytucjach np. domach pomocy społecznej – zgodnie z oficjalnymi danymi Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej – są 20 razy bardziej zagrożone zarażeniem COVID-19, a pracownicy tych instytucji – 10 razy bardziej. Mieszkańcy skazani są na izolację, samotność, strach, co z kolei wiąże się z pogorszeniem ich dobrostanu psychicznego.
Dotychczas w walce z COVID-19 podejmowane były w Polsce niezwykle ważne działania ratujące życie i zdrowie mieszkańców i kadry instytucji całodobowych. Działania te miały jednak charakter doraźny, tymczasem w tej dziedzinie potrzebne są głębsze, wieloletnie reformy, skoncentrowane na rozbudowie usług środowiskowych, które doprowadzą do trwałej zmiany. Jednym z kluczowych warunków powodzenia procesu deinstytucjonalizacji jest rozwój mieszkalnictwa wspomaganego.
Mieszkania wspomagane stanowią realną alternatywę dla pobytu różnych grup osób (m.in. osób z niepełnosprawnościami, w tym z niepełnosprawnością intelektualną, osób z problemami zdrowia psychicznego, osób w kryzysie bezdomności) w placówkach całodobowych (np. takich jak domy pomocy społecznej, noclegownie, schroniska dla osób bezdomnych). Mieszkania te wspierają powrót tych osób pełnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym i w pełni niezależnego życia (np. osób w kryzysie bezdomności, młodzieży opuszczającej pieczę zastępczą, osób z niepełnosprawnościami), ale mogą też być mieszkaniami docelowymi dla części osób, które z różnych przyczyn potrzebują wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (np. osób z niepełnosprawnościami).
W zakresie mieszkalnictwa wspomaganego potrzebne jest działanie wielotorowe, obejmujące:
W ramach KPO warto skoncentrować się co najmniej na dwóch pierwszych elementach: reformie prawa i inwestycjach związanych z poprawą dostępu do infrastruktury mieszkaniowej z przeznaczeniem na cele mieszkalnictwa wspomaganego. Finansowanie usług społecznych w mieszkaniach mogłoby odbywać się w sposób komplementarny z interwencją w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, pod warunkiem synchronizacji działań, otwartości instytucji koordynujących i zarządzających EFS, zapewnienia mechanizmów komplementarności. Będzie to trudniejsze do realizacji, ale zważywszy na ograniczony budżet KPO rozwiązania integrujące różne źródła finansowania wydają się najbardziej efektywne.
Przy założeniu wykorzystania 10% z 54 tys. pustostanów, którymi dysponują gminy i stworzenia ok. 5 tys. mieszkań wspomaganych na ich bazie, przyjmując za średnią powierzchnię każdego mieszkania ok. 50 m2 i średni koszt remontu i ewentualnego wyposażenia pustostanów na poziomie ok. 1800 zł za m2 (przy uwzględnieniu systematycznego wzrostu cen) łączny koszt inwestycji w reformę to 450 mln zł.
Oczywiście 5 tys. mieszkań wspomaganych nie rozwiązuje wszystkich problemów związanych z zapewnieniem osobom możliwości niezależnego życia w społecznościach lokalnych. Eksperci szacują, że takich mieszkań potrzeba w Polsce ok. 20 tys. Pamiętajmy, że w placówkach całodobowych przebywa obecnie ok. 150 tys. osób, ale brakuje danych dotyczących faktycznej liczby osób, które mogłyby opuścić te placówki i zamieszkać samodzielnie. Ponad 25% osób z niepełnosprawnościami mieszka ze swoimi rodzicami lub opiekunami. W grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną jest to 50%. Ważne jest stworzenie dla tych osób alternatywnych do placówek rozwiązań środowiskowych, czyli właśnie mieszkań wspomaganych. Środki KPO byłyby bardzo ważnym impulsem dla rozwoju mieszkalnictwa wspomaganego.
Możliwe są różne scenariusze wdrażania tych środków: od ich dystrybucji na poziomie samorządów województw (np. przez Regionalne Ośrodki Polityki Społecznej lub Instytucje Zarządzające Regionalnymi Programami Operacyjnymi) po wdrażanie za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach specjalnej linii Funduszu Dopłat. Kluczowa jest jednak możliwość aplikowania o środki przez samorządy lokalne, jak i organizacje pozarządowe lub w partnerstwie tych podmiotów.
Proponujemy także zmianę nazwy obszaru dotyczącego efektywności, dostępności i jakości systemu ochrony zdrowia na „Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia i usług społecznych.” W tym obszarze można umieścić komponent dotyczący mieszkalnictwa wspomaganego.
Propozycje inwestycji w reformy dotyczące mieszkalnictwa wspomaganego w pełni wpisują się w:
2. Europejski Filar Praw Socjalnych w kategorii „ochrona socjalna i integracja społeczna” w zakresie:
3. Europejską strategię na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021–2030 oraz Konwencję ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych w zakresie realizacji prawa do niezależnego życia (art. 19).
4. Rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie powszechnego dostępu do godnych i przystępnych cenowo mieszkań, w której wzywa się państwa członkowskie do zwiększania inwestycji w przystępne cenowo, odpowiednie i energooszczędne mieszkania socjalne i publiczne oraz w walkę z bezdomnością i wykluczeniem mieszkaniowym i apeluje w związku z tym o inwestycje za pośrednictwem m.in. EFRR, InvestEU, EFS+, a w szczególności za pośrednictwem Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz inicjatyw inwestycyjnych w odpowiedzi na koronawirusa (CRII, CRII+), a także o większą synergię między tymi instrumentami.
5. Cele zrównoważonego rozwoju, w tym cel 10 (mniej nierówności) i cel 1 (koniec z ubóstwem).
Podsumowując powyższe: reforma związana z mieszkalnictwem wspomaganym i inwestycje w mieszkalnictwo wspomagane są realną odpowiedzią na zagrożenia i wyzwania związane z pandemią COVID-19, co wpisuje się w cel Funduszu Odbudowy. Są zgodne z polityką Unii Europejskiej wyrażoną w wielu dokumentach wydawanych przez organy Unii Europejskiej. Są zgodne z kierunkami rozwoju wyznaczonymi w dokumentach ONZ. Są przede wszystkim ważne dla tysięcy obywateli i obywatelek naszego kraju, które dziś nie mogą żyć w mieszkaniach i prowadzić niezależnego życia, a także dla osób pracujących w wieloosobowych placówkach całodobowych i ich rodzin.
Dlatego zwracamy się do Pana Ministra z apelem o uzupełnienie KPO o działanie dotyczące mieszkalnictwa wspomaganego, a jednocześnie deklarujemy gotowość współpracy w tym zakresie, w tym uszczegółowienia przedstawionej przez nas propozycji i poszukiwania rozwiązań kompromisowych.
Z wyrazami szacunku,
Cezary Miżejewski, Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych WRZOS
Anna Bugalska, Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych
Anna Sobiesiak Kujawsko-Pomorski Ośrodek Adopcyjny w Toruniu
Jerzy Wójtowicz, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Szczecinie, Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Kinga Myrcik, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Gdańsku, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Elżbieta Rajewska-Nikonowicz, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku.
dr hab. Ryszard Szarfenberg, EAPN Polska, ATD Czwarty Świat
Monika Cycling, Fundacja Toto Animo
Piotr Kuźniak, Fundacja Imago
Zenon Matuszko, Fundacja Rozwoju Ekonomii Społecznej
Justyna Socha, Spółdzielnia Socjalna Nasze Wsparcie
Krzysztof Gołosz, Spółdzielnia Socjalna Zielony Zakątek
Sylwester Pyrka, Spółdzielnia Socjalna Zakład Aktywności Zawodowej
Joanna Erbel, Fundacja Blisko
Magdalena Ruszkowska-Cieślak, Fundacja Habitat for Humanity Poland
Katarzyna Przybylska, Fundacja Habitat for Humanity Poland
Joanna Luberadzka-Gruca, Fundacja Polki Mogą Wszystko
Krystyna Berdyńska, Dom Pomocy Społecznej w Bornem Sulinowie
Roman Szacki, Godność i Wsparcie Drogą i Nadzieją, ruch społeczny
Jerzy Krystowczyk – Dom Pomocy Społecznej w Żydowie
Piotr Thieme – Spółdzielnia Socjalna WOLA, Warszawa
dr Izabela Grabowska, Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Warszawski
Julia Wygnańska, Fundacja Najpierw Mieszkanie Polska
Katarzyna Lisiecka, Praskie Centrum Pomocy Bliźniemu MONAR-MARKOT, Stowarzyszenie MONAR
Anna Marko – Dom Pomocy Społecznej w Wałczu
Paweł Chachulski – Mokotowskie Hospicjum Świętego Krzyża
Anna Jolanta Nowak, Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Dorosłych z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym “ŻURAWINKA”, Inicjatywa Obywatelska “Chcemy Całego Życia”
Małgorzata Jaskulska, Chrześcijańska Fundacja Rozwoju Osobistego RONDO
Alina Muzioł-Węcławowicz, specjalistka w zakresie polityki i gospodarki mieszkaniowej
Paweł Stankiewicz, Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych WRZOS
dr Agnieszka Dudzińska, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Centrum Badań Nad Niepełnosprawnością cbnn.pl
dr hab. Katarzyna Roszewska, WPiA UKSW, Centrum Badań Nad Niepełnosprawnością cbnn.pl
Andrzej Jacek Reszuta, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Porażeniem Mózgowym “Jasny Cel” w Białymstoku, Ruch Społeczny nie-Samodzielni
Agnieszka Niczyporuk- Stowarzyszenie Auxilium
Małgorzata Sawicka, Dolnośląska Fundacja na rzecz Pieczy Zastępczej “Przystanek Rodzina”
Mariusz Kwiatkowski, Uniwersytet Zielonogórski, Fundacja Partycypacja
Jakub Wilczek, Ogólnopolska Federacja na rzecz Rozwiązywania Problemu Bezdomności
Beata Benyskiewicz Pogotowie Społeczne
dr Krzysztof Kurowski, Polskie Forum Osób z Niepełnosprawnościami
Tomasz Kot – INTEGRACJA Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół Osób z Zaburzeniami Psychicznymi
Ilona Pietrzak, Instytut Spraw Obywatelskich
Damian Duszczenko, stowarzyszenie Łódź dla ludzi
Irena Wóycicka, Warszawa
Sebastian Cycuła, Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym “Dalej Razem”
Anna Karpeta, Spółdzielnia Socjalna ”Pomocni Nad Wisłą”
Mariusz Panek, Fundacja Leonardo
Krzysztof Galiński Spółdzielnia Socjalna Belna Darga Sopot
Maria Królikowska, OzN #konwencyjnie, Nie -Samodzielni
Grzegorz Wojtanowski Fundacja AKME Poznań
Agnieszka Lewonowska-Banach, Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Rodzin Osób Chorujących Psychicznie RODZINY
Danuta Wiecha – Fundacja Rodzina Plus
Jarosław Wojtasiński Stowarzyszenie Rodzicielstwa Zastępczego Jedno Serce
Elżbieta Malik, Związek Organizacji Sieć Współpracy Barka
Maria Ochimowska Teper, Fundacja na Rzecz Osób z Niepełnosprawnościami “Nasz Bezpieczny Świat”
Anna Szubert, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu
Monika Zembrzycka, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu
Kamila Suchenek-Maksiak, Stowarzyszenie Pomocy i Interwencji Społecznej
Agnieszka Lewonowska-Banach, Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Rodzin Osób Chorujących Psychicznie RODZINY
Tadeusz Korek, Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Jarominie
Piotr Olech, Housing First – Najpierw Mieszkanie, Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta
Jarosław Pilecki, Prezes Arte Wielobranżowej Spółdzielni Socjalnej
Kosma Nykiel, urbanista i łódzki działacz społeczny
Alina Perzanowska, Fundacja Wspólnota Nadziei
Barbara Sadowska – Fundacja Pomocy Wzajemnej “Barka”
Katarzyna Chotkowska – Fundacja Dobry Rozwój
Daniel Walczak w imieniu stowarzyszenia “TAK dla Łodzi”
Grzegorz Janoszka, Stowarzyszenie MONAR, OLTiRU w Zaczerlanach
Anna Suska, Kamiliańska Misja Pomocy Społecznej
Maciej Bielawski, Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych
Maria Mika, Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych
Łukasz Broniszewski – Fundacja Stabilo
Maciej Lesicki Wielobranżowa Spółdzielnia Socjalna “Razem” w Szamotułach.
Elżbieta Stachowiak-Dudzik Centrum Kreatywnej Inspiracji, Poznań
Małgorzata Rybicka, Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk.
Do wiadomości:Pani Marlena Maląg, Minister Rodziny i Polityki Społecznej
Pani Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej
Pan Paweł Wdówik, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych